Troubleyn | Jan Fabre

As long as the world needs a warriors soul

Met deze carnavaleske voorstelling formuleert Fabre een aanklacht tegen de georganiseerde disciplinering van het lichaam door de maatschappij. De mensen worden gemaakt tot aseptisch en anorganische poppen. De krijgers van Fabre verzetten zich tegen deze tendens en gooien daarbij hun lichaam en al de energie die daaruit voorkomt, in de strijd. Deze energie putten ze uit de kracht van de metamorfose: ze veranderen in een dier, van geslacht, van leeftijd,... De fysieke schreeuw van verzet wordt hierbij belangrijker dan de oorzaak. Fabre noemt het zelf zijn meest politieke voorstelling. De perfecte lichamen waartegen de individuen revolteren, verschijnen op het podium in de vorm van uitvergrote ken- en barbiepoppen. Maar meer dan een symbool van het onnatuurlijke, geslachtloze lichaam, zijn ze ook een illustratie van de menselijke drang om de andere te manipuleren. De krijgers verzetten zich door terug te keren naar de primaire mens: choco, ketchup en boter staan symbool voor de lichaamssappen en secreties. Het extatische lichaam in al zijn natuurlijkheid wordt gevierd. Op enkele uitzonderingen na kiest Fabre voor een volledig nieuwe ploeg van performers. De taal van de voorstelling is zeer direct en instinctief, daarom gebruikt Fabre o.a. de energie van de rockmuziek om de voorstelling de nodige slagkracht te geven. ‘Ik, Ulrike, schreeuw het uit’, een tekst van Dario Fo gebaseerd op dagboekfragmenten van de terrorist Ulrike Meinhof, vormt de leidraad van de voorstelling.

Credits
»


regie, scenografie & choreografie Jan Fabre assistentie & dramaturgie Miet Martens creatie: acteurs, dansers, muzikanten Cédric Charron, Anny Czupper, Els Deceukelier, Frans-Jozef Goof, Lisbeth Gruwez, Saskia Hoffmann, Erna Omarsdottir, Frank Pay, Diederik Peeters, Maarten Van Cauwenberghe, Jurgen Verheyen tournee (vanaf september 2000): acteurs, dansers, muzikanten Annabelle Chambon, Cédric Charron, Anny Czupper, Els Deceukelier, Lisbeth Gruwez, Erna Omarsdottir, Frank Pay, Diederik Peeters, Dag Taeldeman, Maarten Van Cauwenberghe, Jurgen Verheyen muziek: gecomponeerd door de muzikanten en verder: « Strange Fruit » geschreven en gecomponeerd door Lewis Allan 1940, Edward B. Marks Music Cy 3:30 « Killing in the name of » geschreven en gecomponeerd door Rage against the Machine Lyrics door Zack de la Rocha 1992, Retribution music (BMI) 5:13 « Sabotage » geschreven door John Cale 1979, John Cale Music Inc. 4:25 « Le Chien » Paroles et musique de Leo Ferre 1984, RCA NL 70445 5:36 tekst: Dario Fo: “io, Ulrike, grido” bijkomende teksten geschreven door de acteurs kostuumontwerp Daphne Kitschen lichtontwerp / technicus: Sven Van Kuijk technicus Kris Van Aert technisch directeur / geluid André Schneider productieleiding Hilde Vanhoutte productie Troubleyn/Jan Fabre (Antwerpen, België). coproductie deSingel (Antwerpen, België), Festival Montpellier Danse 2000, Théâtre de la Ville (Parijs, Frankrijk), Festival Theaterformen Expo 2000 (Hannover, Duitsland), Festival Bogotà 2000, Le-Maillon (Straatsburg, Frankrijk). avant-première 07.04.2000, Teatro Nacional, Bogotà première 14.06.2000 World Expo, Hannover

Beelden


 
 
 


Video


close