Troubleyn | Jan Fabre

The night writer - Giornale notturno

Met The Night Writer. Giornale Notturno wekt de Italiaanse acteur Lino Musella het unieke ideeënuniversum van Jan Fabre tot leven en brengt zijn teksten op de planken. Niet enkel krijgen we inkijk in Fabres intrigerende Nachtboeken, ook zijn poëtische (theater)teksten krijgen een prominente plaats.

Net als zijn tekeningen, weerspiegelen Fabres teksten zijn intieme belevingswereld, zijn terugkerende verlangens, ideeën en obsessies. Ze zijn veelal geschreven in nachtelijke uren van stilte en eenzaamheid, in een hoogsteigen, oorspronkelijke taal. Ze openen een wereld vol fantasie en verrassende inzichten. 

De tekst omvat verschillende pagina’s uit de persoonlijke dagboeken van Fabre, verzameld in twee delen van het ‘Nachtboek’, in Italië uitgebracht door Cronopio. Daarnaast zijn er passages uit Fabres theaterteksten ‘De reïncarnatie van God’, ‘Ik ben een fout’, ‘De keizer van het verlies’, ‘De koning van het plagiaat’, ‘Lichaampje, lichaampje aan de wand…’, ‘Je suis sang’, ‘Histoire des larmes’ en ‘Drugs kept me alive’.

“Via het dagboek maken we kennis met uiteenlopende, contradictorische en intrigerende facetten van Jan Fabre. Die blijkt nu eens visionair, dan weer ontwapenend of gewiekst, scherp of ontroerend, provocerend of aarzelend, subversief of vervuld van trots op de eigen Vlaamse beeldende traditie. (…) Vervolgens ontstaat er een duidelijke en significante tegenstrijdigheid tussen het leven overdag, hoe dan ook royaal gevuld met indrukken, gewaarwordingen, werk, performances, tentoonstellingen en projecten, en het leven - zo mogelijk nog intenser - dat zich ’s nachts afspeelt, intiem, vlijmscherp, verontrustend, blakend van creatieve woede, nu eens meditatief, dan weer ‘van vlees en bloed’. Een grenzeloze nieuwsgierigheid en een onuitputtelijke energie wentelen zich al op deze pagina’s rond de rol van het lichaam, een lichaam dat tegelijk spiritueel en materieel is, cultureel en diepgeworteld, thuishaven van gedachten, maar ook van bloed, urine, sperma, kern van de eeuwige cyclus van geboorte-sterven-wedergeboorte. (…) Een diepgaand en meeslepend portret.” (Franco Paris)

Credits
»


met Lino Musella muziek Stef Kamil Carlens dramaturgie Miet Martens, Sigrid Bousset vertalingen Franco Paris techniek Geert Van der Auwera productieleiding Gaia Margherita Silvestrini

productie Troubleyn/Jan Fabre (Antwerpen, BE) & Aldo Grompone coproductie FOG Triennale Milano Performing Arts / LuganoInscena-LAC / Teatro Metastasio di Prato / TPE – Teatro Piemonte Europa / Marche Teatro / Teatro Stabile del Veneto uitvoerend productent & spreiding Aldo Miguel Grompone - première: 15 maart 2019, Milaan Triënnale (IT)

Beelden


 
 
 


close